God Jul till Er alla!

Jag vill önska alla läsare av denna blogg en riktigt riktigt GOD JUL! Med det så menar jag att du ska
få en underbar tid av vila, gemenskap med nära och kära, få njuta av god mat. Men framför allt så vill jag önska
dig en fridfull helg! För mig som kristen så betyder Julen, att jag påminns om att världens frälsare och Herre, Gud och människa på samma gång, kom till jorden genom att födas i ett stall. Jag påminns om vad den gamla trosbekännelsen säger: “född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern.” Jag påminns om att änglarna visade sig för Josef och Maria och kom med budet att Maria skulle bli uppfylld av Helig Ande och bli havande. Hon skulle ge honom namnet Emmanuel – Gud med oss. Jag påminns om att Jesus föddes av en jungfru för att kunna betala priset – att ställföreträdande betala priset för vår synd. Jag påminns om att Jesus var både sann Gud och sann människa. Jag påminns om att han var utan synd. Jag påminns om att Österns vise män kom för att hylla den nyfödde konungen. Jag påminns om att Änglarna visade sig för herdarna på marken. Jag påminns om att det fanns inte plats i något härbärge för Jesus. Guds son kom till jorden som hemlös. Jag påminns om profetian i Gamla Testamentet att staden Betlehem skulle bli en viktig stad för den blivande konungen. Jag påminns om att Herodes ville döda det lilla barnet, men att Gud hade total kontroll över läget och såg till att så inte skedde.
Jag påminns om att antingen så är den här berättelsen sann eller så är den falsk! Jag är övertygad om att det är en sann beskrivning av vad som hände för närmare 2000år sedan i Davids stad, Betlehem.
Vad tror du?

0 Responses to “God Jul till Er alla!”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Ett samtal om kristen teologi och annat intressant såsom historia, samhälle och kultur.
Läs mer...

A conversation about Christian theology and other interesting things such as history, society, and culture.
Read more...

  • This blog in English (through Google Translate)
  • Twitter Updates

    Blog Stats

    • 28,856 hits

    Categories

    Archives


