Coambatoire

Nyss hemkommen från en resa till Coambatorie, som ligger i delstaten Tamil Nadu. Bl a så kommer
Indiens eminente president, Abdul Kalam, från regionen. Komiskt nog var han på besök i staden
när jag kom på lördagen. Dock såg jag ingen skymt av honom.

I Coambatorie så besökte jag en pastor, som driver ett stort arbete. Han hade en stor församling, där jag
predikade på söndagen. Dessutom så hade han startat ett antal församlingar i södra Indien. Dessutom arbetade han med Bible-college, där jag undervisade en hel dag för studenter. Det var väldigt roligt och inspirerande. Dessutom besökte jag ett barnhem, där de flesta barnen var efterlämnade efter att föräldrarna hade förolyckats under Tsunamin. Dessutom hade man på barnhemmet en bibel som hade hittats på Marina Beach, utanför Chennai, där Tsunamin slog hårt. Bibeln såg ut som ett dragspel, och barnen visade mig där bak i bibeln, där namn och personnummer på den som hade ägt bibeln stod.
Man räknade med att över 200 000 dog i södra Indien pga Tsunamin. Indiska myndigheter slutade ju räkna efter ett tag.

Den pastor jag besökte hade regelbundet förbön för hinduer och muslimer i en affär i centrala Coambatoire. Mycket under och tecken äger rum och i hans församling är det 95% fd hinduer som är med. Många märkliga tecken sker genom honom och hans fru som är lika aktiv.

Ibland undrar man hur det kommer sig att det sker så mycket mirakler i Indien och inte i västerländet? Jag har inget bra svar. Kan bara konstatera att det sker mycket. Många kom och berättade för mig om vad som de varit med om.

Stötte även på en indier, som är en världsledande forskare inom Welding = svetsning. Han hade fått sin doktorsgrad från IIT = Indian Institute of Technology. Ansett som ett av världens främsta tekniska institut enligt kända tidningar. Han hade bla utvecklat instrument som används av bilmärken som Mercedes, Amerikanska järnvägssystemet. Väldigt duktig forskare och många idéer som han utvecklat har stora företag i världen traktat efter men han har vägrat att sälja dom.

Indien är ett stort land och det finns mycket att upptäcka.

0 Responses to “Coambatoire”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Ett samtal om kristen teologi och annat intressant såsom historia, samhälle och kultur.
Läs mer...

A conversation about Christian theology and other interesting things such as history, society, and culture.
Read more...

  • This blog in English (through Google Translate)
  • Twitter Updates

    Blog Stats

    • 28,856 hits

    Categories

    Archives


